KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 1 :

 

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN
FAUZIAH BT MOHD HASHIB  PEREMPUAN    59  MELAYU 

PRODUK HOMEMADE BERASASKAN MAKANAN (MAKCIK YAH) 

 
 

Latar belakang

Timbul idea menghasilkan produk jenama sendiri secara homemade dalam tempoh PKP awal tahun 2020 yang diberi nama produk Makcik Yah. Beliau juga membuka jualan kepada sesiapa yang berminat sebagai agen bagi memperkenalkan dan memperluasakan produk Makcik Yah. Produk-produk beliau terdiri daripada pes-pes makanan, Tepung Ayam Goreng Mamak dan Tepung Ayam Goreng Madu yang merupakan adunan dan resepi beliau sendiri. Produk beliau telah mendapat sambutan samaada secara offline mahupun menerusi platform internet dengan menggunakan media sosial seperti Facebook dan whatsapp.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIM

  • Kurang dikenali dan pelanggan lebih kepada individu atau kenalan yang dikenali sahaja.
  • Akaun media social digunakan lebih kepada aktiviti personal.
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.
  • Jualan RM100 ke bawah.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Memudahkan untuk memasarkan produk ke pasaran media sosial dan website e-commerce.
  • Mempunyai akaun social media dan digunakan untuk promosi jualan.
  • Permasaran melalui platform social media seperti whasapp, facebook.
  • Mempunyai akaun online banking
  • Jualan RM500 ke atas

 

Apa yang dipelajari melalui PIM

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020

 

Bagaimana PIM membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com

 

                       

       FAUZIAH_3.jpg        FAUZIAH_1.jpg        FAUZIAH_2.jpg

 

 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 2 :

 

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN

RIDHWAN BIN AWANG

 LELAKI   30   MELAYU  PRODUK TEMPE DAN TANAH UNTUK PERTANIAN

 

Latar belakang

Beliau menghasilkan produk tempe daun pisang dan menjual tanah untuk kegunaan pertanian. Tempe beliau banyak mendapat permintaan di luar kawasan dan pelanggan dari luar kawasan Hutan Melintang. Manakala produk tanah pertanian pula pada awalnya untuk kegunaan sendiri menyemai benih dan tanam sayur-sayuran. Permintaan mula banyak ketika tempoh PKP awal tahun menyebabkan beliau mengambil initiatif untuk menjual secara online. Mula mengenali PI Parit dari pengurus PI Parit (Pn. Zarina) yang merupakan kenalan ketika menghadiri bersama-sama Kursus Keusahawanan anjuran PPNP tahun 2019

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Jualan RM1000 ke bawah
  • Tidak mempunyai akaun Yezza
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020. 

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com
 
 
   RIDH.jpg       RIDH2.jpg     RIDH_3.jpg
 
 
 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 3 :

 

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PROGRAM
RIDHWAN BIN AWANG LELAKI  30  MELAYU CELIK IT 

 

Latar belakang

Merupakan usahawan produk tempe dan produk tanah pertanian. Beliau juga merupakan salah seorang peserta Pertandingan Online baru Pusat Internet 2020

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Tidak mempunyai akaun Yezza
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.
  • Jualan RM1000 ke bawah.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com

 

             CELIK_IT_RIDH.jpg