KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 1 :
NAMA | JANTINA | UMUR | BANGSA | PERNIAGAAN |
FAUZIAH BT MOHD HASHIB | PEREMPUAN | 59 | MELAYU |
PRODUK HOMEMADE BERASASKAN MAKANAN (MAKCIK YAH) |
Latar belakang Timbul idea menghasilkan produk jenama sendiri secara homemade dalam tempoh PKP awal tahun 2020 yang diberi nama produk Makcik Yah. Beliau juga membuka jualan kepada sesiapa yang berminat sebagai agen bagi memperkenalkan dan memperluasakan produk Makcik Yah. Produk-produk beliau terdiri daripada pes-pes makanan, Tepung Ayam Goreng Mamak dan Tepung Ayam Goreng Madu yang merupakan adunan dan resepi beliau sendiri. Produk beliau telah mendapat sambutan samaada secara offline mahupun menerusi platform internet dengan menggunakan media sosial seperti Facebook dan whatsapp.
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIM
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M
Apa yang dipelajari melalui PIM Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020 Bagaimana PIM membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com
|
KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 2 :
NAMA | JANTINA | UMUR | BANGSA | PERNIAGAAN |
RIDHWAN BIN AWANG |
LELAKI | 30 | MELAYU | PRODUK TEMPE DAN TANAH UNTUK PERTANIAN |
Latar belakang
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M
-
Jualan RM1000 ke bawah
- Tidak mempunyai akaun Yezza
- Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
- Permintaan terhad.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M
- Memudahkan untuk memasarkan produk ke pasaran media sosial dan website e-commerce.
- Mempunyai akaun yezza.com
- Jualan 1000k-6000k
- https://melayuwarisan.yezza.store/
Apa yang dipelajari melalui PI1M
Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020.
Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT
KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 3 :
NAMA | JANTINA | UMUR | BANGSA | PROGRAM |
RIDHWAN BIN AWANG | LELAKI | 30 | MELAYU | CELIK IT |
Latar belakang
Merupakan usahawan produk tempe dan produk tanah pertanian. Beliau juga merupakan salah seorang peserta Pertandingan Online baru Pusat Internet 2020
Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M
- Tidak mempunyai akaun Yezza
- Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
- Permintaan terhad.
- Jualan RM1000 ke bawah.
Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M
- Memudahkan untuk memasarkan produk ke pasaran media sosial dan website e-commerce.
- Mempunyai akaun yezza.com
- Jualan 1000k-6000k
- https://melayuwarisan.yezza.store/
Apa yang dipelajari melalui PI1M
Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT