KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 1 :

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PROGRAM
RIDHWAN BIN AWANG LELAKI  30  MELAYU CELIK IT 

 

Latar belakang

Merupakan usahawan produk tempe dan produk tanah pertanian. Beliau juga merupakan salah seorang peserta Pertandingan Online baru Pusat Internet 2020

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Tidak mempunyai akaun Yezza
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.
  • Jualan RM1000 ke bawah.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com
 
 

 

 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 2 :

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN
FAUZIAH BT MOHD HASHIB  PEREMPUAN    59  MELAYU 

PRODUK HOMEMADE BERASASKAN MAKANAN (MAKCIK YAH) 

 
 

Latar belakang

Timbul idea menghasilkan produk jenama sendiri secara homemade dalam tempoh PKP awal tahun 2020 yang diberi nama produk Makcik Yah. Beliau juga membuka jualan kepada sesiapa yang berminat sebagai agen bagi memperkenalkan dan memperluasakan produk Makcik Yah. Produk-produk beliau terdiri daripada pes-pes makanan, Tepung Ayam Goreng Mamak dan Tepung Ayam Goreng Madu yang merupakan adunan dan resepi beliau sendiri. Produk beliau telah mendapat sambutan samaada secara offline mahupun menerusi platform internet dengan menggunakan media sosial seperti Facebook dan whatsapp.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PIM

  • Kurang dikenali dan pelanggan lebih kepada individu atau kenalan yang dikenali sahaja.
  • Akaun media social digunakan lebih kepada aktiviti personal.
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.
  • Jualan RM100 ke bawah.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Memudahkan untuk memasarkan produk ke pasaran media sosial dan website e-commerce.
  • Mempunyai akaun social media dan digunakan untuk promosi jualan.
  • Permasaran melalui platform social media seperti whasapp, facebook.
  • Mempunyai akaun online banking
  • Jualan RM500 ke atas

 

Apa yang dipelajari melalui PIM

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan seperti online banking, whatsapp business, shopee dan yezza. Pernah menyertai kelas Online Bussiness eMaarket Place anjuran PI Parit pada 15 Ogos 2020

 

Bagaimana PIM membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Juga bimbingan pengetahuan teknologi semasa seperti pendaftaran dan penggunaan online banking dan yezza.com

 
 

 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 3 :

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN

ABIDA BEGAM BINTI T. BAVUTTY

(MALABAR BRIYANI HOUSE)

 PEREMPUAN   39   MELAYU 

BERNIAGA MAKANAN ONLINE

 

Latar belakang

Mula perniagaan makanan secara online ketika tempoh PKP1 bermula bulan April 2020 sehingga kini. Menjual masakan ala-ala mamak seperti capati, rojak Singapore, mee goring mamak, set nasi beriani Malabar dan lain-lain. Beriani beliau amat terkenal di sekitar Pekan Parit yang merupakan resepi warisan keluarga memandangkan keluarga beliau juga mempunyai 2 buah restoren makanan di Pekan Parit.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Kurang dikenali dan pelanggan lebih kepada individu atau kenalan yang dikenali sahaja.
  • Akaun media social digunakan lebih kepada aktiviti personal.
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1.
  • Permintaan terhad.
  • Jualan RM100 ke bawah.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Mempunyai Sijil Pengendalian Makanan yang dieperolehi ketika menyertai kursus Pengendalian Makanan di PI Parit.
  • Mempunyai akaun social media dan digunakan untuk promosi jualan.
  • Permasaran melalui platform social media seperti whasapp, facebook.
  • Jualan RM500 ke atas

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

Menghadiri kelas Teknologi Maklumat dan Komunikasi (Sosial Media) dan kursus pengendalian makanan anjuran PI Parit.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Membantu mempromosi dan menyediakan latihan-latihan ICT seperti kursus Pengendalian Makanan, Shopee, Kursus Smartphoto, eUsahawan dan sebagainya.

 

 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 4 :

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN
 NOR ZARINA ABDUL RAHMAN  PEREMPUAN  40  MELAYU

MENJUAL DURIAN (BERMUSIM) DAN PELBAGAI JENIS PRODUK 

 

Latar belakang

Sepanjang PKP1 merupakan permulaan untuk menjual di atas talian. Musim durian gugur pada bulan Mei dan terdapat kekangan untuk menjual. Namun begitu, proses mengutip, promosi dan menjual di lakukan menggunakan medium internet seperti facebook dan whatsapp. Selepas musim durian berakhir, beralih kepada menjual produk kopi kesihatan iaitu Klubna Laleh. Jualan telah dapat sambutan melalui social media.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Kurang dikenali dan pelanggan lebih kepada individu atau kenalan yang dikenali sahaja
  • Pasaran terhad terutama ketika tempoh PKP1
  • Permintaan terhad
  • Jualan produk RM500 ke bawah

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Permasaran melalui platform social media seperti whasapp, facebook dan shopee.
  • Jualan produk semakin bertambah dan permintaan juga dari luar kawasan termasuk telah mempunyai agen dropship.
  • Service penghantaran secara COD dan melalui kurier ke seluruh Malaysia.

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

  • Teknik marketing dan pernah menyertai program eUsahawan anjuran PI Parit bersama PID Parit.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

  • Membantu mempromosi dan menyediakan latihan-latihan ICT seperti kursus Shopee, Kursus Smartphoto, eUsahawan dan sebagainya.
  • PI Parit juga menyediakan latihan-latihan ICT sesuai dengan keadaan semasa dan ianya sesuai untuk seorang usahawan online.
 
 

 

 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 5 :

 NAMA   JANTINA  UMUR   BANGSA PERNIAGAAN 
FAKHRULRAZI BIN IBRAHIM  LELAKI  30  MELAYU PEMAKAIAN SUKAN

 

Latar belakang

Memulakan perniagaan secara dropship menggunakan platform internet dengan menggunakan media sosial seperti Facebook Marketplace, Whatsapp Business, dan Carousell. Berjaya mendapatkan jualan sampingan dengan membuat jualan alatan sukan seperti kasut futsal, jersey, stoking sukan, seluar sukan, bola dan lain-lain.Kadar keuntungan meningkat 50%++ dan lebih menyeluruh ke seluruh Malaysia. Kadar keuntungan meningkat dan dapat memfokuskan target market.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Memasarkan barangan secara terus dengan membuka gerai di pusat sukan futsal dan acara sukan. Tidak melibatkan jualan melalui pasaran internet. Kadar keuntungan rm 100-200.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

Memudahkan untuk memasarkan produk ke pasaran media sosial dan website e-commerce.

 

Apa yang dipelajari melalui PI1M

Cara penggunaan pantas dalam memasarkan pasaran lebih meluas dengan menggunakan pelbagai platform jualan.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Penggunaan internet dan kemudahan komputer yang banyak membantu memudahkan dalam memasarkan produk. Mudah untuk mempelajari dengan bantuan staff ICT yang ramah dan mesra jika terdapat kesulitan.

 


 

KISAH KEJAYAAN USAHAWAN 6 :

 NAMA   JANTINA   UMUR   BANGSA PERNIAGAAN

 HAMIDAH BT MAT SHAARI 

 PEREMPUAN   39   MELAYU  

   

MENJUAL MAKANAN ONLINE

PAKAIAN BUNDLE

PEWANGI KERETA DAN RUMAH

MENJUAL PELITUP MUKA KAIN

BISKUT RAYA

 

Latar belakang

Saya mula berniaga sejak tempoh pkp bermula april 2020. Saya menjual pelbagai makanan contohnya tauhu begedil,kuih lopes tradisional,popia cabonara frozen, biskut tart nenas,tart blueberry,semperit klasik.selain daripada menjual makanan,saya juga menjual hasil laut seperti ikan kembung yang saya ambil dari pantai remis.saya juga menjual pakaian perempuan bundle di rumah dan juga penutup muka @ mask yang diperbuat daripada kain. Yang terakhir saya juga menjual pewangi kereta dan pewangi rumah.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  •       Kurang dikenali dan pelanggan melalui dari individu kenalan rapat
  •       Akaun media sosial tidak aktif
  •       Pemintaan tidak terlalu tinggi
  •      Jualan hanya rm 100 kebawah

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI1M

  • Jualan mendapat sambutan dari media sosial iatu akaun facebook dan melalui status whatsapp
  • Akaun media sosial facebook mula aktif dengan post berkaitan perniagaan yang dijalankan
  • Permintaan dari pelanggan meningkat.
  • Jualan mula naik dari rm 100 ke rm 800.

 

Bagaimana PI1M membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

Membantu mempromosi dan menyediakan latihan ict seperti kursus pengendalian makanan,shopee,kursus smartphoto,e-usahawan dan sebagainya.